• Close ×
  • 25 jaar Dilmah

    dilmah

    “Er wordt gezegd dat niets onmogelijk is als werk, toewijding en plezier samenvallen. Onze vader, Merrill J. Fernando, is de belichaming van de waarheid achter dit gezegde, want meer dan 63 jaar zijn Ceylonthee, ethiek, eerlijkheid en zijn familie het middelpunt van zijn focus en vreugde geweest. Vader heeft zijn leven aan thee gewijd, waardoor hij de kansen van een hele bedrijfstak heeft gekeerd. In de jaren 50, kort nadat er een einde kwam aan de koloniale overheersing van Ceylon, begreep hij dat het aanhoudende economische model van de kolonisatie van zijn land, haar groeikansen ernstig zou belemmeren. Zijn strijd tegen de corrupte elementen van dit systeem vereisten buitengewoon veel moed en doorzettingsvermogen, en duurde drie decennia lang. Die inspanning leidde uiteindelijk tot de geboorte van Dilmah.

    In vaders visie diende de thee die in Ceylon gekweekt, met de hand geplukt en op deskundige wijze geproduceerd werd, aan de bron te worden verpakt en vervolgens vers te worden verscheept naar klanten over de hele wereld. Dat klinkt vandaag de dag misschien logisch, maar de jaren 50 waren andere tijden; thee die in Ceylon werd geproduceerd werd in bulkhoeveelheden meegevoerd naar Londen, waar het werd geveild aan Europese, Engelse en Amerikaanse groothandelaren. Dit waren voornamelijk een handjevol grote bedrijven die de theehandel domineerden door hun overnames van de kleine en grote theefamiliebedrijven die kwaliteitsthee naar het Westen brachten. Door Ceylon (dat nu Sri Lanka heet) te degraderen tot toeleverancier van de ruwe grondstof, ontnam het ‘systeem’ de producent alle voordelen van branding en waardetoevoeging. Deze vielen de groothandelaren ten deel, terwijl de thee-industrie in Ceylon en zijn arbeiders steeds meer leden onder het feit dat hun lot in handen was van buitenlandse bedrijven die louter werden gedreven door winst.

    De lancering van Dilmah veranderde dat allemaal. Voor het eerst had de producent de mogelijkheid om de consument te bereiken zonder de nodeloze inmenging van een tussenpersoon –handelaren en groothandel – en zijn winst. Voor consumenten betekende dat een authentiekere, versere en betere kwaliteit thee. Voor theeproducenten en de kwakkelende thee-industrie in Ceylon betekende het een rooskleurigere toekomst, omdat het zich kon verzekeren van een eerlijk deel van de prijs die consumenten voor thee betaalden, en de mogelijkheid zich verder te ontwikkelen via eerlijke en ethische handel. Vijfentwintig jaar later domineren de grote bedrijven nog steeds op mondiaal niveau, maar in relatief korte tijd heeft Dilmah het succesvol weten op te nemen tegen reuzen die eeuwenlang bestonden en heeft zo de weg vrij gemaakt voor andere producentenmerken. Belangrijker nog, Dilmah heeft een plechtige belofte ingelost die onze vader maakte toen hij in de jaren 50 zijn droom vormgaf, door de levens van duizenden kansarme mensen in de thee-industrie en in de Sri Lankaanse gemeenschap als geheel te veranderen.

    Tijdens de 25e verjaardag van Dilmah blazen we onze toewijding aan de waarden waarop onze vader Dilmah opbouwde nieuw leven in. We sluiten ons aan bij zijn overtuiging ‘A business as a matter of Human Service’. Maar bovenal willen we u bedanken voor het kiezen voor Dilmah. U heeft geholpen de droom van onze vader te realiseren. Daardoor heeft u een positieve bijdrage geleverd aan de levens van duizenden kansarme mensen te veranderen.”

    Dilhan & Malik

    Dilhan en Malik zijn de jongere en oudere zoons van Dilmah oprichter Merrill J. Fernando, uit wiens namen hij zijn merk Dilmah samenstelde.